COM EL CURS PASSAT, ELS ALUMNES HAN PORTAT PROPOSTES PER TRIAR EL NOM DE LA CLASSE. AQUESTA VEGADA HAVIA DE SER UN ANIMAL RELACIONAT AMB L’AIGUA.
HEM FET VOTACIONS I AQUESTS HAN ESTAT ELS TRIATS:
ELS DOFINS
COMENCEM EL PROJECTE:
ELS NENS I NENES DE P4-A ESTEM TREBALLANT EL PROJECTE DEL NOM DE LA CLASSE.
INICIEM EL TREBALL A PARTIR D’UNA CONVERSA ON TOTHOM HI PARTICIPA. ENS CENTREM EN ALLÒ QUE ENS AGRADARIA APRENDRE I EN COM HO INVESTIGAREM.
PORTEM
INFORMACIÓ DE CASA, DE LA BIBLIOTECA... AMB TOT EL MATERIAL FEM EL RACÓ DELS DOFINS.
DESPRÈS organitzem tota la informació EN UN ÍNDEX QUE ENS SERVIRÀ DE GUIÓ DE
TREBALL I INICIEM un mapa conceptual EN
FORMA DE MURAL.
EL DOFÍ AMB ELS ULLS TAPATS, HÁ DE TROBAR ELS PEIXOS
MENTRE AQUESTS CRIDEN.
ELS DOFINS AGUANTEN 15 MINUTS SOTA L’AIGUASENSE RESPIRAR. NOSALTRES HEM INTENTAT AGUANTAR LA RESPIRACIÓ I NO HEM AGUANTAT NI UN MINUT.
A TRAVÉS DELS LLIBRES QUE TENIM AL RACÓ
INTENTEM INVESTIGAR COM ES DIUEN LES
ALETES DELS DOFINS I PER A QUÈ SERVEIXEN. DESPRÉS SORTIM AL PATI PER
POSAR-HO EN PRÀCTICA.

DESPRÉS DE SABER QUANT MEDEIXEN, HEM VOLGUT SABER QUANT PESEN I TAMBÉ HO HEM BUSCAT A GOOGLE.
PER SABER COM NÉIXEN
HEM MIRAT AQUEST VÍDEOS.
FEU UN CLIC A LES IMATGES
TOTS SABÍEM QUE ELS DOFINS VIUEN AL MAR, PERÒ ARA HEM DESCOBERT QUE TAMBÉ N’HI HA
QUE VIUEN AL RIUS.
LA DESCOBERTA ENS HA PORTAT A PARLAR DE L’AIGUA SALADA I DOLÇA I HEM FET ALGUNS EXPERIMENTS:

MIREM DUES AMPOLLES AMB AIGUA I EN UNA D’ELLES POSEM PINTURA DE COLOR BLAU. ENS ADONEM QUE A TRAVÉS DE LA QUE NO TÉ PINTURA PODEM VEURE LA MA, EL COMPANY... EN CANVI A TRAVÉS DE LA QUE TÉ PINTURA NO HI VEIEM RES. DESCOBRIM QUE L’AIGUA ÉS TRANSPARENT.
HEM
POSAT L’AIGUA SALADA DAMUNT DEL RADIADOR I L’ENDEMÀ VEIEM QUE NOMÉS HI HA SAL. HEM
DESCOBERT QUE EL RADIADOR HA ESCALFAT L’AIGUA I QUE AQUESTA S’HA CONVERTIT EN VAPOR D’AIGUA I HA SORTIT DE LA SAFATA,
COM QUAN A CASA ELS PARES POSEN AIGUA AL FOC PER FER BULLIR ELS MACARRONS.
DIUEN QUE ELS DOFINS DORMEN A MITGES. PER ENTENDRE-HO MILLOR HEM MIRAT I ESCOLTAT ALGUNS VÍDEOS.
PER
GRUPS, MIREM I ANALITZEM LA
INFORMACIÓ QUE HI HA I LA POSEM EN COMÚ.
POSEM TOTA LA INFORMACIÓ QUE TENIM PER
TAL DE RECORDAR-LA I AFEGIR-NE DE NOVA a
mesura QUE anem responent LES PREGUNTES QUE ENS HEM PLANTEJAT.
HEM
FET MOLTES ACTIVITATS QUE ENS HAN AJUDAT A RESPONDRE TOT EL QUE VOLÍEM SABER
DELS DOFINS:
A
LA PANTALLA HEM VIST UN DOCUMENT QUE HA PORTAT LA IONA I ENS HEM FIXAT EN LES PARTS DEL COS DEL DOFÍ. MICA EN MICA
HEM ANAT DESCOBRINT ELS NOMS.
A
GOOGLE HEM TROBAT IMATGES DE LES DENTS
DELS DOFINS I LES HEM COMPARAT AMB LES NOSTRE
HEM DESCOBERT QUE TENEN UNA OÏDA MOLT FINA .
HEM VOLGUT EXPERIMENTAR COM ENS PODEM ORIENTAR NOSALTRES
FENT SERVIT NOMÉS LES ORELLES.
UN
NEN FA DE DOFI I UNS QUANTS NENS FAN DE PEIXOS. EL DOFÍ AMB ELS ULLS TAPATS, HÁ DE TROBAR ELS PEIXOS
MENTRE AQUESTS CRIDEN.
UN NEN FA
DE DOFI I AMB ELS ULLS TAPATS I DONA TOMBS. ELS ALTRES NENS ES COL·LOQUEN AL
VOLTANT PER GRUPS, COM SI FOSSIN ROQUES DEL FONS DEL MAR.
QUAN EL DOFI S’ATANSA EL GRUP HA DE FER UN SOROLL PER A
QUE S’ALLUNYI I NO XOQUI.
ELS DOFINS AGUANTEN 15 MINUTS SOTA L’AIGUASENSE RESPIRAR. NOSALTRES HEM INTENTAT AGUANTAR LA RESPIRACIÓ I NO HEM AGUANTAT NI UN MINUT.

PASSEM PER SOBRE D’UNA LÍNIA. A MIG
CAMÍ PAREM I ENS ADONEM QUE PER AGUANTAR L’EQUILIBRI FEM SERVIR ELS BRAÇOS. ELS
DOFINS FAN SERVIR L’ALETA DORSAL.
CORREM I ANEM A POC A POC MOVENT MÉS RÀPID O MÉS
LENTAMENT LES CAMES ELS DOFINS PODEN NEDAR MOLT RÀPID O MÉS LENT SI MOUEN L’ ALETA
CAUDAL DE PRESSA O A POC A POC.
TAMBÉ FEM
SERVIR LES CAMES PER CÓRRER CAP A UN CANTÓ O UN ALTRE.
ELS DOFINS FAN SERVIR LES ALETES PECTORALS PER
GIRAR I PER FRENAR.
PER CONÈIXER MILLOR TOT EL QUE HI HA DINS DEL COS DEL DOFÍ HEM OBSERVAT ALGUNES IMATGES I TAMBÉ UN PEIX
PER DINS. DESPRÉS HEM DECIDIT FER UN MURAL I INVESTIGAR PER A QUÈ SERVEIX CADA
PART. TAMBÉ HEM MIRAT LA MAQUETA D’UN COS DE PERSONA PER DINS I HEM POGUT
COMPARAR EL NOSTRE COS AMB EL COS DELS DOFINS.
A GOOGLE HEM BUSCAT QUANT POT MESURAR UN DOFÍ I ENS DIU QUE
UNS 3 METRES.
PER A FER-NOS UNA IDEA DE LA MIDA HEM ENSENYAT UN REGLE D’1 METRE I HEM MESURAT
TRES NENS DE LA MATEIXA MIDA QUE EL REGLE.
TAMBÉ
HEM RESSEGUIT EL CONTORN D’UNA MA, L’HEM RETALLAT I L’HEM COL·LOCAT SOBRE UNA
CINTA QUE MESURA 3 METRES.
DESPRÉS DE SABER QUANT MEDEIXEN, HEM VOLGUT SABER QUANT PESEN I TAMBÉ HO HEM BUSCAT A GOOGLE.
PODEN PESAR UNS 230 Kg. AIXÒ ÉS MOLT O POC?
PER SABER-HO DEMANEM ALS PAPES QUE ENS PESIN I PORTEM EL PES APUNTAT EN UN
FULL. AMB AJUDA DE LA MESTRA VEIEM QUE NECESSITEM MOLTS NENS PER FER EL MATEIX
PES QUE UN DOFÍ.
PER SABER COM NÉIXEN
HEM MIRAT AQUEST VÍDEOS.
FEU UN CLIC A LES IMATGES
I PER SABER ON VIUEN... |
![]() | ||
![]() |
LA DESCOBERTA ENS HA PORTAT A PARLAR DE L’AIGUA SALADA I DOLÇA I HEM FET ALGUNS EXPERIMENTS:
TASTEM
AIGUA DE L’AIXETA I ENS ADONEM QUE NO TÉ GUST DE CAP SUC, NI DE LLIMONADA, NI
DE LLET... DESCOBRIM QUE L’AIGUA NO TÉ
CAP GUST.
OLOREM COLÒNIA I DESPRÉS AIGUA DE L’AIXETA. DESCOBRIM QUE L’AIGUA NO FA OLOR DE RES.
MIREM DUES AMPOLLES AMB AIGUA I EN UNA D’ELLES POSEM PINTURA DE COLOR BLAU. ENS ADONEM QUE A TRAVÉS DE LA QUE NO TÉ PINTURA PODEM VEURE LA MA, EL COMPANY... EN CANVI A TRAVÉS DE LA QUE TÉ PINTURA NO HI VEIEM RES. DESCOBRIM QUE L’AIGUA ÉS TRANSPARENT.
ARA
TAMBÉ SABEM QUE QUAN L’AIGUA DEL MAR S’ESCALFA AMB EL SOL, EL VAPOR PUJA
FORMANT ELS NÚVOLS, PERÒ LA SAL ES QUEDA AL MAR. QUAN PLOU, L’AIGUA ARRIBA ALS
RIUS I DESPRÈS ALS MARS.
FEU CLIC PER A VEURE MÉS FOTOS |
ENS HEM FABRICAT UNES ULLERES DE SUBMARINISTA
AMB PAPER TRANSPARENT I HEM BUSCAT TOTES LES PETXINES I CARGOLS QUE NEDEN PEL
FONS DEL MAR.
MIRANT
ELS LLIBRES DEL RACÓ DELS DOFINS HEM ANAT DESCOBRINT QUE QUAN SÓN PETITS MENGEN LLET DE LA MARE, PERÒ QUE QUAN
ES FAN UNA MICA GRANS ELS HI AGRADA MOLT MENJAR PEIXOS, GAMBES, CALAMARS I SÈPIES.
![]() |
![]() |
DIUEN QUE ELS DOFINS DORMEN A MITGES. PER ENTENDRE-HO MILLOR HEM MIRAT I ESCOLTAT ALGUNS VÍDEOS.
FEU CLIC PER A VEURE MÉS IMATGES |
EXPERIMENTANT AMB PINTURA HEM DESCOBERT COM ES FA EL COLOR GRIS.
HEM PINTAT UN DOFÍ QUE POSAREM A LA TAPA
DEL NOSTRE PROJECTE.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada