dissabte, 9 de gener del 2016

EL NOM DE LA CLASSE


COM EL CURS PASSAT, ELS ALUMNES HAN PORTAT PROPOSTES PER TRIAR EL NOM DE LA CLASSE. AQUESTA VEGADA HAVIA DE SER UN ANIMAL RELACIONAT AMB L’AIGUA. 
HEM FET VOTACIONS I AQUESTS HAN ESTAT ELS TRIATS:

ELS DOFINS





PER TAL QUE TOTHOM ENS PUGUI LOCALITZAR HEM FET UN MURAL A LA PORTA DE LA CLASSE I ENS HA QUEDAT AIXÍ DE BÉ:

COMENCEM EL PROJECTE:
ELS NENS I NENES DE P4-A ESTEM TREBALLANT EL PROJECTE DEL NOM DE LA CLASSE.
INICIEM EL TREBALL A PARTIR D’UNA CONVERSA ON TOTHOM HI PARTICIPA. ENS CENTREM EN ALLÒ QUE ENS AGRADARIA APRENDRE I EN COM HO INVESTIGAREM.

PORTEM INFORMACIÓ DE CASA, DE LA BIBLIOTECA... AMB TOT EL MATERIAL FEM EL RACÓ DELS DOFINS.
https://goo.gl/photos/vjUGiwFRrVJCB1nb6


PER GRUPS, MIREM I ANALITZEM LA INFORMACIÓ QUE HI HA I  LA POSEM EN COMÚ.
https://goo.gl/photos/5JJLKwyqFc3M9kYe9

DESPRÈS organitzem tota la informació EN UN ÍNDEX QUE ENS SERVIRÀ DE GUIÓ DE TREBALL I INICIEM un mapa conceptual EN FORMA DE MURAL.

 POSEM TOTA LA INFORMACIÓ QUE TENIM PER TAL DE RECORDAR-LA I AFEGIR-NE DE NOVA a mesura QUE anem responent LES PREGUNTES QUE ENS HEM PLANTEJAT.



HEM FET MOLTES ACTIVITATS QUE ENS HAN AJUDAT A RESPONDRE TOT EL QUE VOLÍEM SABER DELS DOFINS:
 A LA PANTALLA HEM VIST UN DOCUMENT QUE HA PORTAT LA IONA I ENS HEM FIXAT EN LES PARTS DEL COS DEL DOFÍ. MICA EN MICA HEM ANAT DESCOBRINT ELS NOMS.
 A GOOGLE HEM TROBAT IMATGES DE LES DENTS DELS DOFINS I LES HEM COMPARAT AMB LES NOSTRE
https://goo.gl/photos/kjFGVRPgTc8B5Z4H6 
 HEM DESCOBERT QUE TENEN UNA OÏDA MOLT FINA .
HEM VOLGUT EXPERIMENTAR COM ENS PODEM  ORIENTAR NOSALTRES FENT SERVIT NOMÉS LES ORELLES.
   UN NEN FA DE DOFI I UNS QUANTS NENS FAN DE PEIXOS. 
   EL DOFÍ AMB ELS ULLS TAPATS, HÁ DE TROBAR ELS PEIXOS 
   MENTRE AQUESTS CRIDEN.



https://goo.gl/photos/xo2zoQxTarnEETTa7 

UN NEN FA DE DOFI I AMB ELS ULLS TAPATS I DONA TOMBS. ELS ALTRES NENS ES COL·LOQUEN AL VOLTANT PER GRUPS, COM SI FOSSIN ROQUES DEL FONS DEL MAR.
QUAN EL DOFI S’ATANSA EL GRUP HA DE FER UN SOROLL PER A QUE S’ALLUNYI I NO XOQUI.

 


ELS DOFINS AGUANTEN 15 MINUTS SOTA L’AIGUASENSE RESPIRAR. NOSALTRES HEM INTENTAT AGUANTAR LA RESPIRACIÓ I NO HEM AGUANTAT NI UN MINUT.


Elipse: ELS DOFINS FAN SERVIR 
L’  ALETA DORSAL   PER AGUANTAR L’EQUILIBRI DINS L’AIGUA.
A TRAVÉS DELS LLIBRES QUE TENIM AL RACÓ INTENTEM INVESTIGAR COM ES DIUEN LES ALETES DELS DOFINS I PER A QUÈ SERVEIXEN. DESPRÉS SORTIM AL PATI PER POSAR-HO EN PRÀCTICA.
PASSEM PER SOBRE D’UNA LÍNIA. A MIG CAMÍ PAREM I ENS ADONEM QUE PER AGUANTAR L’EQUILIBRI FEM SERVIR ELS BRAÇOS. ELS DOFINS FAN SERVIR L’ALETA DORSAL.
 
CORREM I ANEM A POC A POC MOVENT MÉS RÀPID O MÉS LENTAMENT LES CAMES ELS DOFINS PODEN NEDAR MOLT RÀPID O MÉS LENT SI MOUEN L’ ALETA CAUDAL DE PRESSA O A POC A POC.
  
TAMBÉ FEM SERVIR LES CAMES PER CÓRRER CAP A UN CANTÓ O UN ALTRE.
  
 ELS DOFINS FAN SERVIR LES ALETES PECTORALS PER GIRAR I PER FRENAR.



PER CONÈIXER MILLOR TOT EL QUE HI HA DINS DEL COS DEL DOFÍ HEM OBSERVAT ALGUNES IMATGES I TAMBÉ UN PEIX PER DINS. DESPRÉS HEM DECIDIT FER UN MURAL I INVESTIGAR PER A QUÈ SERVEIX CADA PART. TAMBÉ HEM MIRAT LA MAQUETA D’UN COS DE PERSONA PER DINS I HEM POGUT COMPARAR EL NOSTRE COS AMB EL COS DELS DOFINS.

https://goo.gl/photos/v3cXDx5kjXWsQYDM9


https://goo.gl/photos/8KRGZtUQdv5PQYig9 
A GOOGLE  HEM BUSCAT QUANT POT MESURAR UN DOFÍ I ENS DIU QUE UNS 3 METRES. 
PER A FER-NOS UNA IDEA DE LA MIDA HEM ENSENYAT UN REGLE D’1 METRE I HEM MESURAT TRES NENS DE LA MATEIXA MIDA QUE EL REGLE.
TAMBÉ HEM RESSEGUIT EL CONTORN D’UNA MA, L’HEM RETALLAT I L’HEM COL·LOCAT SOBRE UNA CINTA  QUE MESURA 3 METRES.


https://goo.gl/photos/hMDoeXiVLaoVc3Ep8

DESPRÉS DE SABER QUANT MEDEIXEN, HEM VOLGUT SABER QUANT PESEN  I TAMBÉ HO HEM BUSCAT A GOOGLE. 
  PODEN PESAR UNS 230 Kg. AIXÒ ÉS MOLT O POC? 
PER SABER-HO DEMANEM ALS PAPES QUE ENS PESIN I PORTEM EL PES APUNTAT EN UN FULL. AMB AJUDA DE LA MESTRA VEIEM QUE NECESSITEM MOLTS NENS PER FER EL MATEIX PES QUE UN DOFÍ. 
https://www.youtube.com/watch?v=Av-EpUDH3U4https://www.youtube.com/watch?v=jV3prvWe5Fc

 PER SABER COM NÉIXEN
HEM MIRAT AQUEST VÍDEOS.

FEU UN CLIC A LES IMATGES
https://www.youtube.com/watch?v=H3rh95xvvA8


I PER SABER ON VIUEN...





  TOTS SABÍEM QUE ELS DOFINS VIUEN AL MAR, PERÒ ARA HEM DESCOBERT QUE TAMBÉ N’HI HA QUE VIUEN AL RIUS. 







LA DESCOBERTA ENS HA PORTAT A PARLAR DE L’AIGUA SALADA I DOLÇA I HEM FET ALGUNS EXPERIMENTS:


TASTEM AIGUA DE L’AIXETA I ENS ADONEM QUE NO TÉ GUST DE CAP SUC, NI DE LLIMONADA, NI DE LLET... DESCOBRIM QUE L’AIGUA NO TÉ CAP GUST.
OLOREM COLÒNIA I DESPRÉS AIGUA DE L’AIXETA. DESCOBRIM QUE L’AIGUA NO FA OLOR DE RES.


MIREM DUES AMPOLLES  AMB AIGUA I EN UNA D’ELLES POSEM PINTURA DE COLOR BLAU. ENS ADONEM QUE A TRAVÉS DE LA QUE NO TÉ PINTURA PODEM VEURE LA MA, EL COMPANY... EN CANVI A TRAVÉS DE LA QUE TÉ PINTURA NO HI VEIEM RES. DESCOBRIM QUE L’AIGUA ÉS TRANSPARENT.
HEM POSAT L’AIGUA SALADA DAMUNT DEL RADIADOR I L’ENDEMÀ VEIEM QUE NOMÉS HI HA SAL. HEM DESCOBERT QUE EL RADIADOR HA ESCALFAT L’AIGUA I QUE AQUESTA S’HA CONVERTIT EN VAPOR D’AIGUA I HA SORTIT DE LA SAFATA, COM QUAN A CASA ELS PARES POSEN AIGUA AL FOC PER FER BULLIR ELS MACARRONS.
ARA TAMBÉ SABEM QUE QUAN L’AIGUA DEL MAR S’ESCALFA AMB EL SOL, EL VAPOR PUJA FORMANT ELS NÚVOLS, PERÒ LA SAL ES QUEDA AL MAR. QUAN PLOU, L’AIGUA ARRIBA ALS RIUS I DESPRÈS ALS MARS.
https://goo.gl/photos/9Hvdjz6BQuQqznL86
FEU CLIC PER A VEURE MÉS FOTOS

 ENS HEM FABRICAT UNES ULLERES DE SUBMARINISTA AMB PAPER TRANSPARENT I HEM BUSCAT TOTES LES PETXINES I CARGOLS QUE NEDEN PEL FONS DEL MAR.







MIRANT ELS LLIBRES DEL RACÓ DELS DOFINS HEM ANAT DESCOBRINT QUE QUAN SÓN PETITS MENGEN LLET DE LA MARE, PERÒ QUE QUAN ES FAN UNA MICA GRANS ELS HI AGRADA MOLT MENJAR PEIXOS, GAMBES, CALAMARS I SÈPIES



DIUEN QUE ELS DOFINS DORMEN A MITGES. PER ENTENDRE-HO MILLOR HEM MIRAT I ESCOLTAT ALGUNS VÍDEOS.






FEU CLIC PER A VEURE MÉS IMATGES






EXPERIMENTANT AMB PINTURA HEM DESCOBERT COM ES FA EL COLOR GRIS. 
HEM PINTAT  UN DOFÍ QUE POSAREM A LA TAPA DEL NOSTRE PROJECTE.





 
AL MAPA CONCEPTUAL HEM ANAT POSANT LES CONCLUSIONS MÉS SIGNIFICATIVES DE LES NOSTRES RECERQUES. 
ENS PERMET REFLEXIONAR SOBRE TOT EL QUE HEM APRÈS I COM HO HEM FET. 
 FINALMENT FEM UN RECULL  DE TOTES LES ACTIVITATS EN UN ÀLBUM
https://goo.gl/photos/VDFa9NGEyPP4f6W66

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada